Munkámról

EMG666

A Pécsi Postaigazgatóságon javaslatomra 1974-ben vásároltuk az EMG 666 gépet. Ez az embargó korszakában új magyar fejlesztésű és gyártású hiánypótló termék volt. Kezdetben távközlés-tervezési célokra használtuk. Később asztali plotterrel, PREPAMAT lyukszalagos, konzol írógépes adatállomással is bővítettük a konfigurációt.

Ezekkel az eszközökkel szabadidőmben grafikákat kezdtem készíteni. Az EMG 666 programozható volt, saját “billentyű nyelvvel” rendelkezett, függvények behívását is lehetővé tette. Természetesnek tartottam, hogy grafikai alkotásokban is használjam az alapvető matematikai függvényeket, melyek sajátos arányrendszereket képviselnek. Ekkor már aktív tagja voltam a Pécsi Vizuális Műhelynek. Intenzív kapcsolatban álltam Lantos Ferenccel, aki vezette a Műhelyt. A művészetről kialakított elveivel egyetértve kísérleteztem a számítógépes grafikával, kísérleteimet Lantos Ferenc is támogatta.

A technikai kötöttségek miatt a grafikák pontokból, egyenes szakaszokból, vagy kötött írógép-karakter állhattak. Az elemek “mozgásai” lineáris eltolásokból, szinuszos rezgésekből, lengésekből, random pozicionálásból alakultak ki. A csökkenő vagy növekvő trendeket az exponenciális függvénnyel állítottam be. A programok segítségével manuálisan elképzelhetetlen finom variációkat készíthettem.

A program egy számított adathalmazt készített el, amely lényegében egy virtuális grafika volt, amelyet a plotter csőtollával, vagy az írógép leütéseivel jtettem láthatóvá. Általában papírra rajzoltam, de textilre is készítettem tus rajzokat.
A kézi akvarellezés után számomra ez egy teljesen új világ volt, nem ismertem “mintákat”, még nem hallottam Molnár Vera vagy mások munkáiról. Ezek a grafikai kísérletek országosan is újszerűek voltak.

Mindezt igazolta, hogy Bódy Gábor is meghívott kísérli filmjében való közreműködésre, de dolgoztam Kismányoky Károly filmjeiben is.

Ismerkedés a Corell Draw-val

Az EMG után megjelentek a PC-k. Mérnöki-vezetői munkám esetenként megkívánta a grafikai programok használatát. Így többek között megismerkedtem a Corell Draw pc-re kialakított programcsomagjával. A távközlési-szakmai munkák mellet kevés energiám és időm maradt a komputergrafika intenzív folytatására. Néhány kisméretű rajzot készítettem nyomtattam pc segítségével. Majd Lantos Ferenccel kialakult munka kapcsolatunk egyik eredménye volt a XVII. Országos Grafikai Biennálén történt részvételünk, melyen a közös képekkel (Rendszervariáció) díjat is nyertünk (1993).

Új életet kezdek

Nyugdíjba vonulásom után, némi pihenést követve elhatároztam, hogy új életet kezdek. A távközlés műszaki világa után csak a számítógépes grafikának fogok élni.
Megvásároltam a számomra már ismert Corell Draw program csomagot. 2008 decemberétől kezdtem készíteni az új grafikai munkákat. 2010 januárjában Ami lányom révén hozzájutottam egy MAC asztali géphez és a szükséges grafikai programokhoz. Elkezdődött az Illusztrátor-korszak.

Ismét kerestem Lantos Ferencet, Kismányoky Károlyt és Pinczehelyi Sándort, hogy szakmai tanácsokat, segítséget kérjek. Felvettek a Pécs Baranya Művészeinek Társaságába (2009). Majd 2013-ban a Magyar Elektrográfiai Társaságba (MET). szakmai Nagyon fontos szakmai elismerést jelentett, hogy 2015-ben felvettek a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületébe. Később meghívtak a Bicsérdi Nemzetközi Művésztelepbe, kiállító tagja vagyok a Siklósi Szalonnak.
Kiemelem a Magyar Elektrográfiai Társaság rendkívül aktív tevékenységét, a jól szervezett események sorát, az egyesületben meglévő segítő személyes kapcsolatokat.

A vállalati kötöttségek után sok szervezési és fejlesztési élménnyel, élettapasztalattal a hátam mögött nagy kedvvel, több szabadsággal és gyorsabban dolgozom.
Leginkább digitális természeti fotók felhasználásával vektoros grafikákat készítek. A természetből

vett izgalmas részletek érdekelnek. Keresem a vonalas struktúrákat. Fontosak számomra a variációk, a módosított ismétlések, a “kis változások”hatása. Továbbra is igyekeztem használni a matematikai függvényekből nyerhető arányokat. Sokszor hiányzott a programozás lehetősége a PC környezetben.

Az elmélyült munkát szeretem, nem a rögtönzést. Persze ötletek nélkül nincs valódi eredmény, nincs izgalmas kép…
Fontosnak tartom a digitális munka fizikai megjelenítését: a papír, vászon, fényhatások, stb. hozzáadott értékeit. A kép fizikai létezése egyben le is zár egy folyamatot. Nem szeretem, ha a munkám leegyszerűsítve képernyőn vagy vetítő vásznon jelenik meg.

A képeim eleinte 40×40 cm papír tintasugaras nyomatok voltak, majd 70×70 és 100×100 cm vászon nyomatokat készíttettem. A példányaim kis sorozatban, számozva készülnek. Fontosnak tartom a különböző nyilvántartásaimat.

Lézerrel gravírozott grafikák

Vonz a vonalrajzok tisztasága, felerősödött a 80-as évek utáni nosztalgia érzésem, támogatnak az Illusztrátorban felfedezett lehetőségek, így jelenleg főként a vonalakkal foglalkozom. Először 2022 októberében kértem árajánlatot a Limes Model Kft-től lézerrel történő gravírozásra.

Ezekhez az újszerű munkákhoz 2-3 egymást kiegészítő grafikai réteget tervezek, majd ezeket a rétegeket egy vagy két plexi lap oldalaira lézerrel gravíroztatom.
Tartó állvány segítségével mutatható be, mely egy hordozó asztalkából, az asztalhoz rögzített befogadó és megvílágító egységből áll. A szemlélődő fényrajzot lát, a plexi lemezt élből világítja meg az állványba beépített LED-sor.
A gravírozott rétegek távolsága, valamint a szemlélő mozgása miatt “mozgó” rajzolatok keletkeznek, a konstrukció térbelivé válik, sőt az időbeliséget is érzékeljük. A látvány mozgásra készteti a szemlélőt. Újabban falra akasztható, keretezett verziókat is készítek.

A lézerrel gravírozott grafikák terveit “hagyományos” nyomatként is bemutatom. A rajzolatokat kék ill. zöld színnel egymásra nyomtatva a színek kitakarásokkal módosuló megjelenése, játéka mutatja az oldalak elképzelt együttes hatását.

Kiállítások, publikáció

A kiállítások fontosak számomra. Egyéni kiállításaimon szívesen tartok tárlatvezetést. Közelebb tudom hozni az érdeklődőt gondolataimhoz, érzéseimhez, élményvilágomhoz. Szerintem az alkotási folyamatom akkor zárul le, amikor a képeimről megfogalmazom saját mondanivalómat, egyben belső önértékelést végzek.
A csoportos kiállítások izgalmas élmények, számomra fontos programok, kialakíthatják a személyes kapcsolatokat, bővítik ismereteimet.
Egyéni és csoportos kiállításaim teljes jegyzéke látható a “Kiállítások” fejezetben.

A korai publikációk közül kiemelem Peternák Miklós Új képkorszak határán című könyvét (SZÁMALK, 1989). A Lantos Ferenccel, Kismányoky Károllyal és Csízy Lászlóval folytatott riport-beszélgetés mellett több EMG-grafikám is szerepel a kiadványban.

2022-ben elkészült a Programozott grafikák című albumom. A 80-as évek grafikáit újra rendeztem, a csoportokhoz rövid személyes magyarázatokat készítettem. Felkértem Orosz Mártont, Peternák Miklóst, Pinczehelyi Sándort, Szöllősi nagy Andrást a bevezető és értékelő cikkek írására. Engedélyt kértem Molnár Verától egy korábbi publikációjának ismételt közlésére. Így ezzel a tartalommal, Kecskés Barbara tervezésével, Hartl Nagy Tamás fotóival az OSAS kiadásában készült el a könyv.

Több publikáció jelent meg szakmai folyóiratokban, TV-riportokat készítettek az aktuális kiállításaim kapcsán. Megemlítem a MET-kiadványokat, katalógusokat, ART-Fórum évkönyveit, stb.

(c) 2025 Csízy László - Minden jog fenntartva!